Thursday 26 September 2013

MEMANG AKU MISKIN #2



Aku tahu aku miskin….hari ni duit poket PTPTN masuk dalam akaun aku…aku tak pernah Nampak dalam akaun aku ada RM3000…..hari ni aku dah Nampak…seumur hidup aku aku tak pernah pegang duit sebanyak tu…aku terdiam depan mesin ATM aku rasa aku nak bagi semua duit ni dekat mak aku tentu dia gembira…boleh la keluarga aku di kampong makan sedap2…biasanya kami akan makan nasi putih ikan masin dan sayur pucuk ubi….aku x jadi keluarkan duit aku….aku balik hostel aku x ikut kawan2 kelas aku pergi Bandar…aku sedih kalau aku x ajak mak aku, adik aku, ayah aku….aku tahu aku datang dari keluarga miskin jadi kalau hidup dibandar ni aku kenalah pandai jaga diri…

Hari ni aku dapat tugasan dari lecturer aku…setiap pelajar diminta menghantar tugasan bertaip….aku mengajukan soalan kepada lecturer aku “sir kalau tiada computer macam mana ?” lecturer aku suruh aku beli sebab semua tugasan perlu dihantar bertaip. Mak nampaknya aku kena beli computer tak dapatlah aku hantar duit poket aku ni kekampung. Petang tu habis kelas aku pergi kekedai computer sebuah demi sebuah kedai computer aku pergi tengok harga computer paling murah time tu RM2299 bermakna kalau aku beli duit poket yang tinggal RM701, dengan berat hati aku beli laptop tu. Duit bertukar tangan RM2299 ditukarkan dengan sebiji computer, malam tu aku tak dapat tidur lena sebab buat pertama kali dalam hidup aku beli benda yang mahal belum pernah lagi aku membuat transaksi semahal macam ni.

No comments:

Post a Comment